duurzaamheidMaatschappelijk Verantwoord Ondernemen

De vooroordelen over MVO ontkracht

Er heersen een aantal vooroordelen rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zo heeft het een erg groen imago, en beschouwen vele kleinere bedrijven het als een zaak voor de grote bedrijven.

“MVO is enkel weggelegd voor ‘grote’ bedrijven.”

Kmo’s beschrijven MVO vaak als moeilijk of zelfs onmogelijk. Bedrijfsleiders schuiven verschillende hinderpalen naar voren: de kleinschaligheid van het bedrijf, te weinig financiële middelen, tijdsgebrek… Toch zijn het vooral kmo’s die, zonder het te beseffen, wél al bezig zijn met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Eén grote ‘maar’: ze doen dat bijna altijd vanuit een buikgevoel en niet gestructureerd.

Dit vooroordeel is dus niet juist. Of je nu een klein, middelgroot of groot bedrijf leidt, het is belangrijk om eens stil te staan bij de dingen die je bedrijf doet bovenop de dagdagelijkse business. Doe je aan energiebesparing? Sensibiliseer je rond milieuthema’s? Promoot je gezonde voeding? Heb je aandacht voor ergonomie?

Zet al de acties die je als bedrijf onderneemt op een rijtje en vul aan met dingen die jij of je medewerkers nog zouden willen doen. Op die manier kom je tot een echt (jaar)actieplan en kan je concrete doelstellingen bepalen. Je zal zien dat je op deze manier niet alleen concreter met je acties bezig bent, maar dat je bovendien getriggerd wordt om méér te doen.

“MVO is iets voor ‘groene, geitenwollen sokken’ bedrijven.”

Echt niet. MVO gaat óók over het milieu, waar de meesten zich gemakkelijk iets bij kunnen voorstellen. Maar het gaat veel verder dan dat. Zo kan MVO steeds meer een innovatiebron worden, en kan het de toegang tot informatie evenals de uitwisseling ervan vergemakkelijken.

Als je MVO op een strategische en doelbewuste manier inzet, kan je bedrijf de voordelen ervan ook beter benutten. MVO gaat hand in hand met permanente verbetering. Het is een onderdeel van het hedendaagse model van goed bedrijfsbeheer.

Kortom: met kleine stappen kan je als klein bedrijf al ver geraken. Je hoeft daarvoor helemaal niet groot te zijn of een enorm budget te hebben. Elke stap die je zet is er één in de goede richting!